onsdag 6 maj 2015

Dialekter

Hej klassen!

I måndags pratade vi om dialekter och lyssnade på ljudklipp från olika delar av Sverige. Här finns lektionens huvudsakliga innehåll, att repetera inför provet 29/5 och för er som var frånvarande.

Följ länken, som leder till pdf:en "Fakta om dialekter" (läs s. 3-10):

http://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.7d995e4914c92a4fbd01381/1429626153917/Fakta+om+dialekter+april+2015.pdf

Instuderingsfrågor:
-Vad innebär det att det har skett en dialektutjämning?
-Vilket förändras lättast, ordförråd eller intonation (satsmelodi)?
-Vilka fyra hållpunkter kan graden av dialekt placeras in efter?
-Vilka attityder kan man ha till olika dialekter och vad kan det bero på?
-Vilka är de sex dialektområdena som dialekterna kan delas in i?

Under lektionen pratade vi om språk/dialekt och makt. Begrepp som togs upp var statusprincipen (man vill efterlikna den dialekt som pratas med personer med hög status, t ex stockholmska) och solidaritetsprincipen (man vill visa samhörighet med sin familj, grannar och skol- eller arbetskamrater). Man kan pendla mellan dessa principer och anpassar sitt språk till olika sammanhang. Kan du ge exempel?

Listan på språkdrag (s. 7) kan hjälpa dig i arbetet med din dialekt i "Min idiolekt". Titta också på mina kommentarer!

Lyssna på dialekter!
Nu till exempel på olika dialekter. Lyssna och lägg märke till olika kännetecken hos dialekten, t ex ordförråd, intonation, uttal, grammatik. Placera in dem i rätt dialektområde!

Följ länken
http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna-pa-dialekter.html
och klicka fram:

1. Skåne - Lackalänga socken (Vilket ord använder mannen med betydelsen "barnslig"?)
2. Gotland - Fårö (Vad betyder "Så kom e jost en teo trei pinnsvein laopandes där"?)
3. Uppland - Täby (Hur böjer intervjuaren "byta"? Vad menar kvinnan med "enkom"?)

Följ länken
http://swedia.ling.gu.se
och klicka fram:

4. Rimforsa - yngre man ("Tog bort" eller "tog väck" heter vad på östgötska?)
5. Piteå - yngre kvinna (Hur säger hon "det fattar ju inte de"?)
6. Orsa - yngre man (Går det alls att förstå?)
7. Gräsmark - yngre kvinna (Ser man likheter med norskan? Se t ex prefixet "skit-" och hur hon säger "flickor")
8. Orust - yngre kvinna (Hur avslöjar hennes intonation var hon kommer ifrån?)

Märk väl: 
Ditt uppdrag under momentet om språklig variation är
1) att kontinuerligt skriva i dokumentet "Min idiolekt", som lämnas in 26/5 kl 23:59.
2) att förbereda dig inför provet 29/5 genom att aktivt delta under lektionerna och repetera genom att läsa blogginläggen som sammanfattar lektionerna.

Inlämningsuppgiften och provet utgör underlag för bedömning och har betydelse för ert betyg. Se kursens kunskapsmål!

Har du frågor så använd mailen som jag uppgav i förra inlägget!

På fredag går Camilla igenom kronolekter med er och ni kommer att få övningsuppgifter att göra. Vi ses igen på måndag för att utforska sociolekter.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar