fredag 21 november 2014

Argumenterande tal - instruktioner

Checklista (s. 1) och arbetsgång (s. 2)

Par och teser

Uppgift

Ni ska förbereda ett tal tillsammans i par. Paren ska sedan hålla sina tal var för sig i två olika grupper.

Tidsplan

21/11 - Besluta om tes och börja brainstorma om argumentation i paren (punkt 1-2)
24/11 - Arbeta med argumentationen (punkt 3 och 4) LÄXA!
28/11 - Formulera inledning och avslutning och hur ni ska formulera er (punkt 5-6)
1/12 - Träna på talet och bearbeta det (punkt 7-9) LÄXA!
5/12 - Burhan, Ludvig, Micaela, Markus, Amar, Lucas, Hannes, Adrian, Franc
8/12 - Pontus, Rassol, Kevin, Gustav, Isa, Cajsa, Klara, Emil, Andy, Oliver

Om ni upplever att ni har tid över:
- Läs i er engelska roman
- Arbeta med English Practise och kontrollera att ni för anteckningar

Källkritik

Lektionerna den 24 och 28/11 kommer jag att gå runt och diskutera källor och källkritik med er. Detta är ex. på frågor jag kommer att ställa:

- Varför passar källan bra till just det här talet/argumentet?
- Hur kom ni fram till att den var trovärdig?

Kunskapskraven

E

Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikations­situation.

 I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.

C

Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har viss åhörarkontakt.

I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.

A

Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven har god åhörarkontakt.

I sitt arbete värderar och granskar eleven med säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar