söndag 9 november 2014

Argumentation - Lektion II

Syfte

- ni ska få omsätta teori (den retoriska modellen) i handling (ett tal)
- att ni ska få träna på att använda talkort
- att ni ska få modeller av ett tal som liknar det ni själva ska genomföra

Uppgift

Ni ska i lag få förbereda fyra tal till mig som ni sedan nästa lektion ska få betygsätta utifrån en skala från 1-10.
  • Talen ska följa den retoriska modellen nedan
  • Talen ska ges till mig i form av talkort med en punkt per kort
  • Jag har ett möte med er innan lektionen är slut där ni får berätta vad ni vill att jag ska tänka på vid framförandet
Fundera sedan och gör en lista på teser på temat: skolan eller samhället

Grupper

Avskaffa monarkin!: Kevin, Cajsa, Klara, Pontus
Ersätt skollunchen med lunchkuponger!: Gustav, Andy, Emil, Rassol
Bevara skollunchen!: Oliver, Burhan, Micaela, Isa
Gör gymnasiet obligatoriskt!: Lucas, Ludvig, Adrian, Hannes
Bevara gymnasiet frivilligt!: Franc, Amar, Markus

Den retoriska modellen

Inledning (tesen presenteras på ett intresseväckande sätt)
Mellanargumentet
Svagaste argumentet
Bemöta motargumentet
Starkaste argumentet
Avslutning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar