fredag 27 februari 2015

Deckare - uppgift

OM JAG INTE SÄGER NÅGOT ANNAT SKA UPPGIFTERNA KOPPLADE TILL DECKARNA SKRIVAS I SKOLAN PÅ LEKTION ELLER STÖD MED MIG.

Ni ska få läsa deckare. Det finns två att välja på. Skuld av Karin Alvtegen och Den som älskar något annat av Karin Fossum.

Under tiden ni läser kommer ni att få olika uppgifter som ni ska publicera på en romanblogg.

  • En av uppgifterna kommer att vara att läslogga. Att läslogga innebär att välja ut citat från boken och sedan kommentera dessa. Detta ska ni också göra i romanbloggen. 
  • En annan uppgift kommer att vara att kommentera innehållet i det andra skriver i romanbloggen
  • Ungefär tre andra uppgifter kommer att tillkomma  och dessa får ni efter hand.
Här kan ni se exempel på läslogg från en gammal romanblogg: kvinnamedfodelsemarke.blogspot.se

I era läsloggar ska ni vara noga med att:
- jämföra romanen med andra verk vi läst ("Fähner", "Mor Sauvage" och Möss och människor)


Dessa kunskapskrav testas:

E

Eleven kan skriva olika typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa. I sitt arbete eleven tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.

Eleven kan översiktligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv ("Fähner", "Mor Sauvage", Möss och människor). Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.

C

Eleven kan skriva olika typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat.

Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa. Eleven tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.

Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av några berättartekniska och stilistiska begrepp. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv ("Fähner", "Mor Sauvage", Möss och människor). Eleven återger några iakttagelser och formulerar välgrundade egna tankar med utgångspunkt i berättandet.

A

Eleven kan skriva olika typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat.


Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa. I sitt arbete tillämpar eleven grundläggande regler för citat- och referatteknik.
Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av några berättartekniska och stilistiska begrepp. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv ("Fähner", "Mor Sauvage", Möss och människor). Eleven återger några iakttagelser och formulerar välgrundade egna tankar med utgångspunkt i berättandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar