Schema för redovisningarna publiceras i eftermiddag.
Varför muntlig redovisning av gymnasiearbetet?
Because it is good for you!
För att i Pauliskolans V-keps står det under Språk och kommunikation att eleven ska kunna:
Presentera, redovisa, demonstrera samt diskutera och argumentera i tal
I examensmålen för samhällsvetenskapsprogrammet står det bla
"Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla ... dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier."
"Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska."
samt under rubriken Mål för gymnasiearbetet:
"Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete samt ge respons på andra gymnasiearbeten."
Instruktioner
EN elev pratar 10 - 20 minuter - närmare 20 än 10!
TVÅ eller FLERA elever pratar 20 - 40 minuter - närmare 40 än 20!
Var på plats 10 minuter innan redovisningen startar.
Strax dags för redovisning!
Här kommer några tips inför redovisningen
- Klä dig formellt - det stärker självförtroendet och ökar din auktoritet
- Använd talkort (du kan få talkort (eller åtminstone kartong) av Karolina )
- Öva, öva, öva! (Du kan tex klocka dig.) - det minskar nervositeten och ökar chanserna för ett lagom långt tal utan missöden.
- Plocka fram och använd den feedback på tidigare redovisningar som du fått i ffa svenska och kommunikation
- Testa datorn och presentationen mot projektorn. Ha minst en backup på presentationen.
- Inte för mycket information på en bild
- Använd gärna bilder, kartor, diagram, tabeller mm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar