onsdag 24 september 2014

Ansvarsfördelning


Hej BG14B!

Vi vill tydliggöra vilket ansvar vi som mentorer och lärare har och vad ni som elever har för ansvar. Detta för att ert skolarbete och lektionerna ska bli så bra som möjligt!
Om ni har frågor eller åsikter om detta hör gärna av er! Vi kommer att prata om ansvarsfördelning mer på mentorsträffen.

/Anna och Martin

 Ansvarsfördelning 

Elevens ansvar är att … 
göra sitt bästa för att nå uppsatta mål 
närvara fysiskt och mentalt vid samtliga lektioner 
hålla sig informerad om sin studiesituation 
förbereda sig inför/till lektioner via t.ex. klassmappar och inspelade filmer samt ta med lämpligt material till lektioner 
utföra samtliga hemuppgifter/hemarbete, 2-3 h per dag 
lämna in Inlämningsuppgifter i tid 
delta i planerad/(beslutad stödundervisning) extra undervisningstid 
hålla sig uppdaterad vad som gäller t.ex. närvarokrav, schemaändringar, prov och studiebesök 
i gruppen aktivt bidra till ett positivt arbetsklimat och resultat 
följa skolans trivselregler. 
Pauliskolan,

Lärarens ansvar är att … 
eleven når uppsatta mål för utbildningen 
inkludera studie-planering/teknik i undervisningen i varje ämne 
utmana alla elever 
undervisningen är varierad, intresseväckande och språkutvecklande 
välja ut innehållet och presentera/undervisa så att ett verkligt överlämnande sker 
hålla sig á jour med sitt ämne, pedagogik och metodik 
ge elever hem- och arbetsuppgifter som motsvarar SAMR och Blooms taxonomi 
identifiera vilka elever som behöver extra (hjälp och stöd) undervisningstid och erbjuda det 
signalera för mentorn om något inte stämmer t.ex. oroväckande hög frånvaro och slarv med uppgifter 
informera eleverna om målet med undervisningen och tydliggöra betygskriterierna 
hålla eleverna uppdaterade om deras studiesituation (formativ bedömning) 
säkerställa att arbetsklimat, gruppdynamik och samarbete är välfungerande i gruppen 
föra in prov i skrivschema senast 18 september 

Mentors ansvar är att … 
eleverna är väl informerade om skolans och utbildningens organisation och verksamhet 
informera sig om att elever behärskar grundläggande datorteknik 
elevgruppen blir väl förtrogen med gemensamma värderingar, skolans regler och rutiner 
klassråd genomförs regelbundet (protokoll till resp. rektor) och eleverna uppmuntras att påverka, vara delaktiga och ta ansvar. Samtala med enskild elev eller grupp kring ansvarsfrågan vid behov. 
uppmärksamma elevernas arbetsbörda och på mentorstid diskutera klasskalendern 
värna om den fysiska miljön, se till att det är ordning och reda dagligen i undervisningsrummen och genom att klassens städområde/hemklassrum städas minst 1 gång/månad 
elevens individuella studieplan tillhandahålls och regelbundet följs upp med eleven, bl. a. genom att ha utvecklingssamtal med eleven och omyndig elevs vårdnadshavare minst en gång per termin 
följa upp hög frånvaro, skolk eller upprepade sena ankomster med eleven och omyndig elevs vårdnadshavare samt varje månad sammanställa och rapportera planerade åtgärder till resp. rektor. Om vårdnadshavare inte har loggat in i frånvaroprogrammet så bör mentorn ta kontakt med hemmet. 
speciellt uppmärksamma när elev får svårigheter i skolarbetet eller visar tecken på att inte må bra. Mentor samråder och föreslår åtgärder tillsammans med arbetslag, elevvårdsteam och ansvarig skolledare samt att vara föredragande i klasskonferensen 
ta beslut angående elevens ledighetsansökningar 
Pauli Nytt gås igenom varje vecka 
Informera om Pauliskolans sociala media 

Rektors ansvar är att … 
vara pedagogiska ledare 
hålla sig à jour med skolutveckling, lagstiftning, pedagogik och metodik 
skyndsamt agera om ansvarfrågan brister hos enskilda elever. Eleven skall redogöra för hur de skall komma tillrätta med ansvarsbristen 
ta fram vilka konsekvenser som ska gälla om ansvarsfrågan brister. 

Skolans ansvar är att … 
administrationen fungerar smidigt 
säkerställa att skrivschema upprättas i september 
fånga upp elever med särskilda behov och där sätta in rätt insatser t.ex. specialpedagogiska insatser, kuratorstöd etc. 
motverka diskriminering, våld och hot 
lärarna upprättar, i samarbete med specialpedagogerna, åtgärdsprogram. Specialpedagogerna bevakar uppföljning av åtgärdsprogrammen 

Vårdnadshavarnas ansvar är att … 
visa respekt för skolans verksamhet. Skoltiden likställs med arbetstid d.v.s. 100 % närvaro gäller 
säkerställa att eleven är närvarande i skolan och regelbundet (minst en ggr/vecka) tar del av registrerad frånvaro. 
vara aktiv i kontakten med skolan-ömsesidigt utbyte 
säkerställa att eleven är redo för skolans arbete 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar