Att tänka på inför er muntliga
bokredovisning (för er som gör muntligt..)
Använd er gärna av PP men se till att den stödjer det ni säger och inte visar samma sak som det ni säger.
Berätta kortfattat om innehållet utan att avslöja slutet.
Presentera författaren och eventuellt tidigare verk.
Vilken genre tillhör boken?
Refererar er bok till något annat verk?
Vad säger bokens titel och omslag…
Vad vill författaren säga tror du
Matris muntlig redovisning (Bok)
Moment
|
E
|
C
|
A
|
Åhörarkontakt
|
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet.
|
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Eleven har viss åhörarkontakt..
|
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet
Eleven har god åhörarkontakt..
|
Teknik som stödjer
|
Eleven kan med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.
|
Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
|
Disposition
|
Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Eleven kan med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen
|
Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Läsa och reflektera
|
Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter
|
Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa.
|
Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa och ger nya, relevanta perspektiv.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar